اگر دقت کرده باشید، این روزها موضوع طراحی لوگو بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. شاید دلیلش تعداد کسب و کارهای آنلاینی است که هر روز در حال گسترش است. با توجه به توسعه روز افزون اینترنت و محبوبیت بیشتر شبکه های اجتماعی، بسیاری را به این سمت سوق داده که کسب و کاری آن هم از نوع آنلاین را راه اندازی کنند. از اینرو بسیاری افراد برای سایت و صفحاتی چون اینستاگرام خود نیازمند لوگو یا همان آرم تجاری میباشند.
در صورتی که شما هم نیازمند طراحی لوگو برای کسب و کار خود هستید. در دنباله مطلب سعی میکنیم برای اطلاع رسانی بهتر و بیشتر در مورد طراحی نماد تجاری و اهمیت آن با شما به گپ و گفت بپردازیم.
طراحی لوگو چیست؟
هر مرکز، موسسه و کسب و کاری بر اساس فعالیت خود یک آرم تجاری را در قالب طراحی لوگو ایجاد میکند. شما هم با ما موافق هستید که در هر شغل و حرفهای، برند یا آرم آن است که باعث میشود آن خدمات یا محصول پس از مدت های طولانی در یاد و خاطر کاربران باقی بماند. پس شما هم باید در پی نمادی باشید که به خوبی محصولات و خدمات شما را به بیننده معرفی کند. در آرم مورد نظر بایستی همه جنبه های شغلی شما وجود داشته باشد.
شما قرار است با نماد تجاری خود برای سالیان سال با ارائه خدمات برای مشتریان مشغول به کار باشید. پس خیلی مهم است که مخاطبین تان با آرم بازرگانی شما ارتباط خوبی برقرار کنند. در بخش بعدی به شما خواهیم گفت که طراحی لوگو به چه صورت انجام میگیرد.
طراحی لوگو چگونه است؟
بسیاری با دانش و تجربه ای که در زمینه ترسیم آرم و المان های تبلیغاتی دارند میتوانند به حرفه طراحی لوگو مشغول شوند. همان طور که قبلاً هم به این نکته اشاره کردیم. این روزها طراحی لوگو طرفداران زیادی پیدا کرده است. هر چند همه این ها کافی نیست و باید صفر تا صد کار طراحی آرم را بدانید تا کاری خوبی را به معرض نمایش بگذارید. شما با استفاده از اشکال و نوشته با مفهوم، آرمی را تولید میکنید که بیان کننده شغل یک فرد یا افراد است.
در این مسیر شما باید نمونه کارهای بسیاری را دیده باشید. در ابتدا شاید حتی بخواهید برای تمرین بیشتر دست به تقلید هم بزنید. این کار اصلاً موردی ندارد، منتها این تقلید زمانی مؤثر میباشد که در ادامه راه، سبک و سیاق خود را دنبال کنید. مطمئن باشید دیدن نمونه کارهای متعدد، افزایش اطلاعات در حوزه طراحی نماد تجاری، ارتباط برقرار کردن با افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند و … هر یک میتواند عاملی برای پیشرفت شما باشد.
برای این که بدانید چه نرم افزارهایی برای طراحی لوگو مناسب هستند، توصیه میکنیم از خواندن بخش بعدی غافل نشوید.
نرم افزارهای طراحی لوگو کدامند؟
برای طراحی لوگو باید از نرم افزارهای به روز استفاده کرد. این روزها هم تعدادی نرم افزار و برنامه های به روز و پیشرفته برای طرح ریزی همه نوع نماد تجاری هم کم نیستند. از اینرو در برنامه هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، به کمک آنها میتوان هر طرحی که بر روی کاغذ کشیده شده در محیط کاری این برنامه به تصویر کشید.
نرم افزارهایی چون فتوشاپ، ایلستریتور و … از جمله برنامههایی میباشد که بیشتر طراحان لوگو از آن بهره میبرند. از سویی، این دو نرم افزار پر کار برد هم یک تفاوت هایی با هم دارند. البته وقتی که وارد محیط کاری هر دو میشوید. متوجه میشوید که فرمان ها و ابزارها تا حدودی شبیه هم هستند. با این حال، وقتی یک مقداری با هر دو مشغول به کار میشوید، احساس میکنید هر کدام قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند.
از دیگر تفاوت های نرم افزارهای طراحی همچون فتوشاپ و ایلستریتور آن است که در فتوشاپ شما با پیکسل ها سروکار دارید. در حالی که در نرم افزار ایلستریتور شما با تصاویر وکتور مواجه هستید. بسیاری اوقات میتوان طرحی را در فتوشاپ ایجاد کرد. سپس همان طرح را وارد برنامه ایلستریتور کرد و تغییرات بیشتری را به راحتی در آن اعمال کرد.
نکاتی که در طراحی لوگو اهمیت دارد
هر کسی که میخواهد یک نماد تجاری را در قالب طراحی لوگو به تصویر بکشد باید با یک سری نکات آشنا باشد. در دنباله مطلب شما را بیشتر با این نکات آشنا میسازیم.
طرح ساده باشد
بهتر است برای طرح ریزی نمادهای تجاری از طرح های پیچیده و گنگ استفاده نکنیم. شما به کمک یک طرح قرار است برند خود را به مخاطب معرفی کنید. آرمی که بتوانند به زبان گویا با همه مخاطبین تان باشد و به آسانی بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و به خوبی در ذهن آنها بماند.
همخوانی داشتن
در طراحی لوگو انواع مشاغل این نکته را در نظر داشته باشید. هر فعالیتی که قرار است در هر نوع کسب و کاری انجام دهید بایسیتی ویژگی ها و خصوصیات آن را هم مد نظر قرار دهید. شما بایستی دو سه مورد از ویژگی های حرفه مورد نظر را در طراحی لوگو نمایش دهید.
به یاد ماندن
یک نکته مهم را در طرح ریزی لوگو برایتان عنوان کنیم. هر طرحی که قرار است در آرم تجاری استفاده کنید، در حین سادگی باید به یاد ماندنی هم باشد. به گونهای که بعد از گذشت مدت طولانی آن طرح همچنان در یادها باقی مانده باشد و به دست فراموشی سپرده نشود. این مشخصه هم زمانی حاصل میشود که طرح در حین ساده بودن، جدید باشد.
دیدن سایر نمونه ها
فرقی نمیکند در چه حوزهای کار میکنید، شما در هر حوزهای که کار میکنید، بایستی نمونه کارهای آن حوزه را بسیار دیده باشید. به عنوان مثال، شما باید بدانید در حوزه غذا و آشپزی چه نکاتی در طراحی مهم است. به مرور که این نکات جزئی و ریز را متوجه شدید، شما هم میتوانید در کار خود حرفهای شوید. طراحی آرم تجاری در طرح و مدل های گوناگون هم از این اصل مستثنی نیست.
سخن پایانی این که، امیدواریم با ارائه مقالهای در مورد طراحی لوگو توانسته باشیم تا حدود زیادی سوالات و ابهامات شما را در این زمینه برطرف نموده باشیم.